księgowość
KSIĘGOWOŚĆ
Jako część rejestracyjna rachunkowości wykorzystywana jest w przedsiębiorstwie do ewidencjonowania stanu posiadanych składników majątkowych oraz źródeł ich finansowania. Polega na rejestracji w ujęciu wartościowym, a niekiedy w ujęciu ilościowym, odpowiednio udokumentowanych zdarzeń gospodarczych i finansowych. Przejrzyste, rzetelne prowadzenie księgowości na podstawie prawidłowych dowodów księgowych, w porządku chronologicznym i systematycznym zapewnia szybkie generowanie potrzebnych informacji. Przemyślany, dopasowany do specyfiki przedsiębiorstwa plan kont i system księgowy ułatwia rozliczenia, stanowi źródło danych wykorzystywanych w sprawozdaniach finansowych, analizach, raportach, umożliwia zarządowi bieżącą i prawidłową ocenę funkcjonowania przedsiębiorstwa.
W zależności od rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej przedsiębiorcy zobowiązani są do prowadzenia pełnej księgowości (ksiąg rachunkowych) lub uproszczonej księgowości (podatkowa księga przychodów i rozchodów, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych). Księgi rachunkowe należy prowadzić zgodnie z ustawą o rachunkowości. Księgowość uproszczona dostosowana jest do przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
księgowość
Jako część rejestracyjna rachunkowości wykorzystywana jest w przedsiębiorstwie do ewidencjonowania stanu posiadanych składników majątkowych oraz źródeł ich finansowania. Polega na rejestracji w ujęciu wartościowym, a niekiedy w ujęciu ilościowym, odpowiednio udokumentowanych zdarzeń gospodarczych i finansowych. Przejrzyste, rzetelne prowadzenie księgowości na podstawie prawidłowych dowodów księgowych, w porządku chronologicznym i systematycznym zapewnia szybkie generowanie potrzebnych informacji. Przemyślany, dopasowany do specyfiki przedsiębiorstwa plan kont i system księgowy ułatwia rozliczenia, stanowi źródło danych wykorzystywanych w sprawozdaniach finansowych, analizach, raportach, umożliwia zarządowi bieżącą i prawidłową ocenę funkcjonowania przedsiębiorstwa.
W zależności od rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej przedsiębiorcy zobowiązani są do prowadzenia pełnej księgowości (ksiąg rachunkowych) lub uproszczonej księgowości (podatkowa księga przychodów i rozchodów, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych). Księgi rachunkowe należy prowadzić zgodnie z ustawą o rachunkowości. Księgowość uproszczona dostosowana jest do przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.